17 april 2014

Lågkolhydratkost

Här är min historia om min viktresa och vad som hände när jag började med lågkolhydratkost.

Under mina tonår och gymnasieperiod så tränade jag mycket, förutom gympan i skolan så var det Friskis och Svettis, ridning och konstsim flera dagar i veckan. När jag flyttade till Göteborg för att plugga och träningen övergick i lite cykel, promenad till skolan och gym… Kilorna började smyga sig på. Jag tränade mer och försökte tänka på kosten. Men det spelade ingen roll. Efter några år i Göteborg hade jag säkert gått upp 10kg. Jag åt inte skräpmat, utan hemlagat och ordentlig mat. Men jag var en ”brödoman” jag älskade bröd och även kladdkaka. Jag var inte mycket för godis eller läsk. Men det spelade ingen roll för brödet var tillräckligt för mig. Samt alla light produkter man skulle äta, light yoghurt t.ex. Jag fick en höst nog och provade ”påsar” en tid och gick ner i vikt, men snabbt upp igen. Minns inte riktigt hur jag kom in på lågkolhydrat kost, men jag minns att jag hamnade på kostdoktorns hemsida. Jag köpte hans bok och sträckläste. Allt föll på plats, det var inte mer träning jag behövde utan att lägga om kosten och få balans i mina hormoner. Så sagt och gjort, jag la om kosten och började gå ner i vikt, samtidigt som jag blev av med min IBS, mina höst/vår-depressioner blev mildare, liksom mitt humör som annars var en berg och dalbana med lågt blodsocker. Det mest fantastiska är att jag inte behövde träna som en tok för att behålla eller minska i vikt. Jag var i balans. Samtidigt är det svårt att bli av med de där sista 2kg, men jag tror att det även beror på min sjukdom och att jag inte är frisk än. 
LCHF en form av lågkolhydratkost har fått lite oförtjänt dåligt rykte, många tror det innebär att äta ägg och bacon och mängder av kött. Men man kan mycket väl äta vegetariskt. LCHF är bara en förkortning (LowCarbHighFat) på en övergripande kosthållning som bygger på lite kolhydrater, fullfeta (inte light) produkter och riktig mat. Man måste inte ät majonäs till varje måltid. Det är till för att man ska få riktlinjer för sitt kostval. Jag har nu sedan 2år inte ätit pasta, bröd, ris, potatis, godis, läsk, kakor. Gud vad trist kanske ni tänker, men man vänjer sig och tillslut är det inte njutbart för mig med lösgodis eller mjölkchoklad. Det är för sött och därmed inte gott. Jag njuter av bär, nötter och goda ostar istället. Självklart har jag någon enstaka gång gjort avsteg. Men inte på godis, läsk. Det har då främst varit surdegsbröd. Min stora last innan jag började med min ny kost. Men då nöjer jag mig med nån skiva ett par gånger per år. Allt handlar om inställning. Jag vill inte gå tillbaks till storlek 42-44. Idag har jag t.o.m storlek 38 på byxor :-)
Vad äter jag? Ni som följer mig på instagram vet nog rätt mycket vad jag äter. Men man kan säga en lågkolhydrat baserad grundkost med mycket rawfood. Jag försöker äta fisk och vegetarisk någon gång i veckan. Jag äter idag inte frukost på vardagar (ett ägg runt kl. 8-9 på jobbet) jag äter lunch och middag. Ingen frukt eller mellanmål. Jag lyssnar också mer på min kropp och äter när jag är hungrig och skippar maten när jag inte är det. Då märker man också att behovet av mat varierar med menstruationscykeln. Har ni tjejer tänkt på det?
Jag har inga tankar på att börja äta enligt tallriksmodellen eller "vanlig" kost. This is for life!

Detta inlägg kan bli hur långt som helst, men jag stoppar nog här, så kanske det blir uppföljning på detta ämne om ni är intresserade. Är du nyfiken och skulle vilja pröva? En bra nybörjarguide för LCHF finner ni här. Tänk på att vi alla är olika, lyssna på din kropp och ha tålamod.
Vanliga myter och sanningar om lchf finner ni här.




foto: Living by Miriam
Mitt liv, inredning, trädgård, skönhet, mat, hälsa & anticancer


2 kommentarer:

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning. Det gör mig väldigt glad! :-) Om du har specifika frågor mail mig gärna.

Thanks for leaving a message.
Love Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...