18 september 2014

Huskurer i förkylningstider - vitamin C

Huskurer i förkylningstider, vilka är dina bästa knep?
På jobbet hör jag hur det snörvlas till höger och vänster. Klassiskt när skola, dagis och jobb börjar igen efter en härlig sommar. Bästa tipset är att ha en god handhygien och tvätta händerna ofta med tvål, vatten och torka med handduk eller pappersservetter. Är man på vift är handsprit ett alternativ. Jag köpte en liten från Body Shop (den här), perfekt i handväskan. Kanske inte de snällaste ingredienserna, det hade förmodligen varit bättre med en liten flaska vodka :-) Men nu använder jag den bara i nödfall.
Annars pratas det mycket om C-vitamin och juice. Men visste du att broccoli innehåller mer C-vitamin än apelsin och att röd paprika leder ligan med 4 gånger mer än apelsin.
Vitamin C: Broccoli 83mg/100g, Röd paprika 200mg/100g, Apelsin 53mg/100g.

Nu kanske någon blir lite upprörd, men Juice är inte så nyttigt som många tror, de innehåller minimalt med fibrer som magen behöver vilket annars hjälper till att hålla nere blodsockret. Apelsinjuice är rena sockerbomben, precis som saft och läsk och ska därför drickas med måtta. Så mitt tips är att öka mängden råa grönsaker istället, börja boosta kroppen innan det är för sent. Nu är dessutom affärerna fulla med säsongens färska råvaror. Nyfiken på näringsinnehållet i andra grönsaker så sök hos livsmedelsverket här. Jag äter råa grönsaker flera gånger i veckan och håller mig från förkylningar riktigt bra. Peppar, peppar....


foto: Living by Miriam
Mitt liv, inredning, trädgård, skönhet, mat, hälsa & anticancer


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning. Det gör mig väldigt glad! :-) Om du har specifika frågor mail mig gärna.

Thanks for leaving a message.
Love Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...