1 mars 2015

Hormonobalans - binjurar och trötthet

Allt fler lider av stress, en stress som aldrig går över eller låter kroppen återhämta sig. Detta leder ofta till binjuretrötthet eller binjureutmattning. Jag själv har upplevt en enorm trötthet, jag gissar att det är mina binjurar som efter år av en inre stress p.g.a sjukdomen inte orkar mer. Det har varit omöjligt att vakna på morgonen, jag har varit helt borta och sover i snitt 10-12h. Energin har helt tagit slut, jag orkar knappt få dagen att gå och kroppen går på lågvarv. Ingenting är roligt eller spännande. En väldigt märkligt känsla att kroppen lägger av och det finns ingen ting man kan göra.
Eller gör det det? Tiden gör självklart sitt, men det finns några tips som kan påskynda läkningen.
Hos Mia Lundin kan man läs lite mer om hur detta påverkar oss, här. Även hos hypotyreos.info kan man läsa om vad som orsakar detta och hur en behandling kan gå till, här.  Jag tänkte sammanfatta lite info här nedan.
Träning (fysisk akitvitet). Kosten. Sömn.
Orsaken är tydlig, en ihållande långvarig stress. Fysisk och/eller psykisk, det spelar ingen större roll för kroppen vet inte skillnaden. Det är stress vilket som och stressen gör kroppen redo för att möta ett stort hot, en stor björn i skogen. Där vi är byggda att sedan fly eller slåss mot den här björnen - alltså fysisk aktivitet. Men när vi idag inte får det fysiska aktiviteten blir kroppen lätt förvirrad. Vi går efter en stressig dag på arbetet hem och lägger oss på soffan. Den här vilan ger inte den återhämtning som vi behöver. Efter träning/fysisk aktivitet så är kroppen dock inställd på återhämtning, den är redo att laga och återuppbygga kroppen. Därför är träning också en viktig del i en behandling, men träningen får inte bli för tuff. Är man efter sin träning helt färdig och bara vill sova, då har man tagit i för hårt. Man ska känna sig lite piggare och starkare efter sin träning. Beroende på hur långt gången ens utmattning/stress är kanske det räcker med att enklare hushållssysslor dammsuga, gå och hämta posten, handla mat eller en mycket kort promenad. Därefter är det bara att öka långsamt. Jag själv kände just effekten av detta efter någon av mina operationer, minns inte vilken men jag tog i lite väl mycket och trodde att 5km i skogen inte skulle vara någon större grej. Men det var det. Jag var illamående och helt färdig efteråt, fick sova på soffan en stund innan jag orkade stå på benen igen. Så det gäller att lyssna på kroppen. Träningsformer som kan hjälpa är också yoga och meditation, alternativt att man kompletterar träningen med en kort meditation efteråt. Försök hitta den formen du tycker är rolig, det är också viktigt.
Kosten är självklart också viktig, som vanligt gäller det att äta bra näringsrik mat som hjälper kroppen att läka. Halvfabrikat och bufféer där maten legat länge är näringsfattig. Den ska vara färsk och tillagad i nära anslutning till din måltid. Undvika koffein och snabba kolhydrater som socker och stärkelse. Det kan även vara bra att tala med en kostrådgivare, näringsterapeut eller liknande som kan kika på dina intag (genom en kostdagbok) och se om du kanske äter för lite av något ämne. Att be en läkare ta ett blodprov för att säkerställa att allt är som det ska med vitaminer och mineraler kan också vara önskvärt. Tyvärr kanske de inte är så öppna för detta. Men försöka kan man alltid. Därefter kan kosttillskott hjälpa kroppen i återhämtningen till en balanserad hormonbalans.
Sömn är självklart också viktig och att få till detta kan vara svårt. Släck gärna ner belysningen i hemmet nån timme innan läggdags, tänd stearinljus och stäng av tv och annan teknik som påverkar ögonen. Kanske lite lugnande musik och en stunds meditation innan läggdags också hjälper. Försök att lägga dig samma tid varje dag även på helger.
För att finna energin igen, gör också sådant du tycker är roligt och inspirerande. Kanske en god bok eller en härlig tidning?




foto: Living by Miriam


A holistic healthy lifestyle!
Inredning, trädgård, skönhet, mat, hälsa & anticancer




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning. Det gör mig väldigt glad! :-) Om du har specifika frågor mail mig gärna.

Thanks for leaving a message.
Love Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...