28 maj 2015

Tips på nyttigare frukost och undvik det dolda sockret

Tänkte tipsa om lite nyttigare frukostalternativ. Frukosten brukar vara det mål på dagen då många får i sig en stor mängd socker. Socker så tidigt på morgonen leder till extra fettlagring och trötthet då hjärnan inte kan hantera detta. Tänk på att många livsmedelsproducenter har fattat att vi vill ha mindre socker och skriver "sockerfritt" eller liknande. Men det kan betyda att produkten är sötad med t.ex. sötningsmedel, sirap eller honung vilket påverkar kroppen på exakt samma sätt som vanligt socker. Så kolla innehållsförteckningen. Här kan du läsa lite mer om vad som händer med socker i våra kroppar och hur olika vi reagerar på detta.


 Lista på några namn som döljer sockret.

Fruktos, Fruktsocker, Mjölksocker Glukos, Glykos, Druvsocker, Dextros Maltos, Maltsocker Sackaros, Sukros, Rörsocker, Betsocker Sirap, Maltsirap, Majssirap, Lönnsirap, Glukossirap, Fruktossirap Glukos-fruktossirap, Fruktos-Glukossirap, Invertsockersirap, Stärkelsefruktossirap Råsocker, Farinsocker, Florsocker, Palmsocker, Invertsocker Majsmjöl, Maltodextrin, Melass Honung, Fruktjuice, Druvjuice, Juicekoncentrat, Fruktpuré


Fem tips för nyttigare frukost:

1. Kolla innehållsförteckningen finns någon av ovan sockerarter med bland topp 5 ingredienser. Ställ tillbaka i hyllan.
2. Har produkten mer än 5 ingredienser och dessutom svåruttalade namn som du inte vet vad det är? Ställ tillbaka i hyllan.
3. Satsa på fett och proteiner i första hand, det mättar bra.
4. Det är helt ok att skippa frukosten om du mår bra av det. Eller ät kanske nån timme senare när det är kafferast på arbetet vid 9.00. 
  5. Det är helt ok att äta samma sak varje vardag om det är en välbalanserad frukost. Vi måste inte variera oss kring just frukost. Eftersom vi då ofta har ont om tid. Ät mer varierat till lunch, middag och på helgerna istället.





Vad äter jag till frukost?

Vardagar äter jag sällan frukost, men om det blir något så blir det främst ett kokt ägg. Till helgerna blir det lite mer avancerat, smoothie kanske våfflor (gluten och mjölkfria) med frysta bär, ibland äggröra eller omelett.



foto: Living by Miriam


A holistic healthy lifestyle!
Inredning, trädgård, skönhet, mat, hälsa & anticancer





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning. Det gör mig väldigt glad! :-) Om du har specifika frågor mail mig gärna.

Thanks for leaving a message.
Love Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...