25 juni 2015

Yoga hemma - Kapha Jordbugning

Jag skrev för en tid siden om hur man skapar ett eget yogaprogram att göra hemma. Nu har jag prövat detta i ca 1 månad. Resultatet?

Först och främst så började jag med att skapa programmet enligt boken. Jag ställde en påminnelse varje morgon för att få in vanan. Efter en tid så började det sitta i bakhuvudet att yoga på morgonen. Det är svårt att säga bu eller bä, inget mirakel, men jag känner mig lugnare och starkare. Min övning Jordbugning är ju en ganska krävande övning, där man tränar rygg, mage och armar, det är precis det jag behöver. Att ligga och fokusera på andningen tror jag är jätte nyttigt, det har fått mig att fokusera och tänka på min andning vid helt andra tillfällen. Vid t.ex. en stressad eller smärtsam (biopsi) situation. Det har gjort mig mer medveten, vilket jag tror är jätte nyttigt. Eftersom andningen påverkar så mycket i vår kropp och med hjälp av den så kan man få kroppen att stressa ner. Fel andning kan orsaka obalanser och inflammationer. Jag kommer fortsätta, definitivt. Ibland så tryter inspirationen, men jag gör det ändå. På helgerna och när jag är bortrest är svårast att få till det.

Jag har märkt hur jag mer och mer glider ifrån mina känslor. Så antingen stänger jag av detta nu igen, eller så har jag fått mer frid i kroppen. Det kan också vara en kombination. Jag gör därför små övningar där jag bara fokuserar på vilka känslor jag har inom mig. Har du provat det? Jag tror vi är många som stänger av detta då det inte är så praktiskt att alltid lyssna på sina känslor. Men om vi lär oss lite av barnen, tänk på hur de växlar mellan olika känslor helt obehindrat? Visst kanske inte så praktiskt, men att erkänna att alla känslor finns och att hitta en plats och tid där det är ok att släppa fram alla känslor - det tror jag är nyttigt för vårt självläkande. Om man varje dag repeterar att man känner Lycka och Frid genom sin Dharana (introduktions övning), då tror jag att man tillslut gör det. Den största nackdelen med att träna yoga hemma, är att man inte har någon att fråga om man är osäker på en övning.

Tips för att Yoga hemma:

- Gör ett program med hjälp av en bok, DVD eller en yoga terapeut
- Gör en tidplan för hur länge du ska gör programmet innan du utökar eller tar till nya övningar
- Bestäm en tid där du varje dag ska göra något i ditt program. Bestämmer du 2 dagar i veckan och det inte blir av så blir det inte mkt yoga. Bestämmer du varje dag och skippar helger eller nån dag i veckan så blir det så mkt mer yoga :-)
- Repetera övningarna genom att läsa den beskrivande texten, ofta hittar man nya vinklar att fokusera på
- Ha en lugn plats och tid utan störande moment, en bra yoga matta såklart gärna en i naturgummi istället för i plast
- Träna helst inte med magen full av mat eller dryck
- Har du ingen energi, gör endast Dharana och Pranayama (Kontrollerad andning)


I boken Yoga är min terapi av Janesh Vaiday 

mobil foto: Living by Miriam



A holistic healthy lifestyle!
Inredning, trädgård, skönhet, mat, hälsa & anticancer




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning. Det gör mig väldigt glad! :-) Om du har specifika frågor mail mig gärna.

Thanks for leaving a message.
Love Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...