26 november 2015

Vilka vitaminer ska jag ta?

Den här fråga dök upp på ett forum för Sköldkörtelcancerdrabbade. Ja vilka vitaminer ska man ta? En inte så enkel fråga att besvara på då vi alla är olika byggda, har olika livsstil och befinner oss i olika livsskeden och åldrar. Men jag skulle säga generellt att majoriteten behöver extra tillskott av D-vitamin och Omega 3. Sedan blir det svårare, allt beror på vad du stoppar i dig. Äter du mycket snabbmat och bufféer (näringsfattig) stressar mycket (lakar ur kroppen) och tar någon form av drog (alkohol, tobak, socker och liknande). Ja då skulle jag säga att det bästa för din kropp och hälsa självklart vore en kostomläggning, det är inte en hållbar livsstil i längden, även om du skulle ta en multivitamintablett varje dag så kommer inte kroppen orka.
Det är nämligen så fiffigt att de allra flesta livsmedel innehåller hjälpmedel som gör det enklare för kroppen att ta upp en viss vitamin eller mineral. T.ex ägg, där D-vitamin är en bra källa, D-vitamin tas upp bäst med fett, (fettlösligt) vilket också finns förpackat i ägget. En tablett kan således bara ge en viss effekt och aldrig bli så effektiv som rikligt mat. Det finns även risker med multivitamintabletter, allra störst är risken för små barn, då dessa tabletter även innehåller mineraler som vi inte bör överkonsumera. Tar man en mulittablett för att vara "på säkra sida" utan att veta om man får i sig flera av de vitaminer och mineraler de innehåller naturligt kan det bli för mycket av det goda. Detta kan i sig leda till ohälsa och besvär.

Det är bättre att titta på din livssituation eventuella allergier, symptom och brister. Att göra en kostanalys hos en kostrådgivare/dietist, där framkommer tydligt vilka brister du har. Jag använder mig av ett program som heter EnergiBalans, där kunden registrerar allt man äter och dricker. (Samma som Sahlgrenska och Karolinska använder). Det blir sedan väldigt tydligt vad man saknar i sin kost. Jag tycker inte att man ska äta vare sig mediciner eller kodtillskott under en längre tid, utan istället försöka gå till roten av problemet. Varför man äter detta beror oftast på något, den orsaken kan oftast "botas" och därmed kan man sluta med "tabletterna". Undantaget självklart livsnödvändiga mediciner som  i mitt fall levaxin som jag själv måste äta eftersom jag inte har någon sköldkörtel, och D-vitmain och omega 3 som jag skrev om ovan, jag har svårt att tro att man lyckas få i sig rätt mängd via kosten.

Olika tillstånd eller kostval kan skapa ett extra behov. Veganer som inte äter kött eller mjölk, där kan kalcium och B-vitamin vara bra tillskott. För att kalcium ska tas upp enklast så bör tillskottet innehålla magnesium då dessa två samverkar.
Är du gravid eller vill bli kan folsyra hjälpa ett blivande barn från att få ryggmärgsbråck. Extra tillskott av järn senare i graviditeten kan behövas, liksom olika B vitaminer.
Vi hög stress och binjuretrötthet kan dessa tillskott behövas för att komma i balans. osv, osv.

Vill du veta vilka vitaminer du ska ta kontakta mig så kan vi göra en analys!

livingbymiriam (@) hotmail.com




foto: Bodystore


A holistic healthy lifestyle!
Inredning, trädgård, skönhet, mat, hälsa & anticancer




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning. Det gör mig väldigt glad! :-) Om du har specifika frågor mail mig gärna.

Thanks for leaving a message.
Love Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...