15 januari 2016

Att klä sig varmt - ullkläder

Nu när det kryper ner mot -15*C så kan det vara bra att klä sig lite extra varmt. Det är vi generellt ganska dåliga på. Vi klär oss varmt när vi åker upp till fjällen, men när det blir lika kallt "här hemma" så glömmer vi bort det. Efter 15 månader i Boden som värnpliktig får man lära sig att klä sig rätt och hur man hantera kylan och vilka risker som finns.

 Jag kan tipsa om dessa supersköna ullunderställskläder från Lindex i 100% ull. De är mjuka, stretchiga och tunna, passar perfekt under de vanliga kläderna. (Det finns även för baby och barn). Upptill en vanlig dag har jag en vanlig t-shirt och sedan en långärmad ullunderställströja innan jag tar på mig en blus eller top, ovanpå det en kofta och sjal. Blir det för varmt kan man då ta av koftan och sjalen. Nertill har jag ullleggings och vanliga byxor, dessa high waist jeans i stretch passar bra att ha ovanpå. Nertill får man inte glömma skorna, dessa är väldigt viktiga, precis som ni säkert hört att mössan är viktig. En tjock skosula som isolerar bra från marken är viktig. Lägg i en tunn ullsula och använd gärna ullstrumpor. Det är viktigt att skon inte är för trång, det är luften i skon som isolerar mot kylan. (Ullstrumporna kommer dra ihop sig lite efter tvätt, så oroa dig inte över att storleken är herr).

Sen ska du helst inte tvätta ansiktet eller raka dig på morgonen då du tvättar bort det naturliga fettskyddet som finns i huden. Att återfukta med kräm hjälper inte och kan göra dig torrare. Om du är ute länge och om det blåser så håll koll på ansiktet. Ser du vita fläckar kan det vara början på förfrysningsskador, lägg en varm hand på området och ta dig gärna inomhus. Gnugga inte då detta området kan vara fryst och iskristallerna sliter sönder vävnaden, detta kan orsaka blödning och skada när du tinar. Håll koll på varandra regelbundet och framförallt barnen som kanske åker pulka (vind=kyleffekt). Börjar du få vita fingrar så värm händerna i dina eller någon annans armhålor, det samma gäller med tår om ni inte har möjlighet att snabbt ta er inomhus. Det gäller att inte vänta för länge då kan skadan snabbt bli för stor och i värsta fall amputering.

Är man ute en hel dag är det också viktigt att man har tillgång till dricka, man känner sig kanske inte lika törstig, men lyssna på kroppen. Varmt vatten i en termos är perfekt, med tepåsar eller lite svag saft kan vara livräddaren när man är ute i kylan.



foto: Lindex


A holistic healthy lifestyle!
Inredning, trädgård, skönhet, mat, hälsa & anticancer




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning. Det gör mig väldigt glad! :-) Om du har specifika frågor mail mig gärna.

Thanks for leaving a message.
Love Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...