12 augusti 2016

Sköldkörtelcancer Träning och Återhämtning

Jag får då och då mail från er läsare, jag har fått flera frågor om just träning och återhämtning. Så nu tänkte jag skriva ett inlägg för er alla som undrar hur jag tänker kring detta. Jag har efter varje operation kämpat mig tillbaka ut i löparskorna, en skön känsla av friskhet när kroppen orkar ut och springa. Det bästa med löpning är att skorna kan man ta med på semestern i Danmark, på Öland eller Mallorca :-) Man får ofta också se lite mer om man tar och springer ett varv.

Sköldkörtelcancer - Träning

Tiden det tar att komma tillbaka till träningen är olika, det beror bl.a. på din fysiska form innan operation och hur du lägger upp det efter. Lugna promenader kan och ska man komma igång med så fort det känns ok, känner man sig lite osäker/vinglig, ta med en vän på promenaden. Även på sjukhuset kommer de vilja att du är uppe och går snart efter operationen. Det är bra att få igång blodcirkulationen det hjälper till att läka kroppen, det hjälper till att rensa bort slaggprodukter och få ner svullnaden. Det hjälper också kroppen att bli av med narkosen snabbare och man känner sig piggare.

 När du kommer hem börja med 10 min promenader i långsamt tempo. Du ska inte bli så trött att du måste vila/sova efter, behöver du det, då har du lagt ribban på en för hög nivå. Gå då tillbaka till den tidigare nivån och stanna där ett tag till. Sen ökar du med 5 min när det känns bra efter några dagar.  Öka också tempot när det känns bra. Tillsist kan du kanske börja springa om du gjort det innan. Gå t.ex. 25 min och spring 5 min, sedan 20 min och 10 min, o.s.v tills du är uppe i det du brukar köra på dina pass.
Man ska inte lyfta tungt de första 2 veckorna för sårets skull. Men när du känner att du kan ta en rask promenad utan besvär kan du börja med styrketräning eller den sport du tidigare tränat. Börja lugnt och öka långsamt, lyssna på kroppen. Var lite extra försiktig med tung styrketräning där hals/nacke/axlar påverkas den första tiden, lyft lite lättare vikter för att hålla i gång musklerna. Blir du så trött att du måste vila/sova - gå tillbaka en eller fler nivåer och stanna där lite längre.

Prata gärna med en sjukgymnast om övningar för hals, axlar och nacke. Det hjälpte mig oerhört att få bort stelheten efter första operatonen då jag var mycket svullen en lång tid efter jag kom hem. Jag fick ett program där jag jobbade med rörlighet och gummiband. Tyvärr erbjuder inte sjukhuset detta i samband med operationen, men det skadar inte att fråga dem, annars kontaktar du en sjukgymnast själv. Jag kan tycka att man kunde skicka med ett träningsprogram innan man får gå hem. Ett besök kostar 80kr och går under högkostnadskortet. Bäst att göra det innan operationen så du har ett program så fort du kommer hem.

Sköldkörtelcancer - Återhämtning

Tiden för återhämtning beror bl.a på ditt allmäntillstånd innan, ju bättre form man är i innan operationer och strålning, ju snabbare går det att återhämta sig. Har man mycket stress på arbetet eller i privatlivet kommer återhämtningen ta längre tid. Försök att arbeta bort eller minska detta innan operationen. Räkna med att det kan ta tid innan man känner sig hundra igen. Tänk på att en operation innebär en stor stress på kroppen och psyket. Man måste återhämta båda, den mentala biten kan bli hjälpt av att prata med någon, det kan vara någon professionell, en eller flera goda vänner, yoga eller meditation. Det är viktigt att prioritera att göra roliga saker som ger dig ny energi. Räkna också med att det inte är "över" bara för att operationen är gjord. För mig tog det flera år innan vi var klara med behandlingar, det kan alltså ta längre tid än man tänkt. Du kan läsa mer om Stress binjurar och sköldkörtelcancer.

Den fysiska biten är oftare enklare att återhämta, som du läste ovan så går det ganska "enkelt" att göra ett träningsprogram eller en plan för träningen. Den mentala biten kan man inte forma på samma vis. Jag tror det är viktigt att man är medveten om båda. Man behöver finna någon form av acceptans i sin sjukdom, erkänna att man är sjuk där och då. Att man då också lägger fokus på återhämtning, det betyder inte att man ska sätta upp ett mål att springa milen. Det kan vara en svår balansgång, det finns en risk att träningen eller återhämtningen får för mycket fokus och blir en sorts flykt från verkligheten/acceptansen. Vi måste också få vara sjuka och trötta, ligga i soffan och titta på en bra film.

Jag trodde att detta skulle vara över relativt fort för mig, en operation och strålning sen frisk. Det var så sjukvården la fram det för mig. När detta drog ut på tiden och krävde 4 operationer och 2 strålningar och jag fortfarande inte var Friskförklarad från min Sköldkörtelcancer, ja då kunde jag inte längre hålla "fasaden" uppe och hamnade i min kris. Just för att jag inte där och då riktigt förstod att jag var sjuk, målet var operation, strålning sen kunde livet återgå. Men livet kommer aldrig att kunna återgå i samma form, det är också en del att acceptera. Vi förändras av allt vi går igenom och vi måste se det som en positiv händelse - att det är en del av ditt nya jag. Eller åtminstone acceptera det.

Märker du att du inte får den återhämtning du behöver kan det bero på att du kanske återgått till arbetet för fort. Prata med din läkare, kanske behöver du vara helt eller deltidssjukskriven en tid?


Jag springer förbi en läcker bil nere i Skagen, Danmark 2015.

foto: Living by Miriam 
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning. Det gör mig väldigt glad! :-) Om du har specifika frågor mail mig gärna.

Thanks for leaving a message.
Love Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...