22 september 2016

Börja träna efter förlossningen

Att komma igång med träningen efter förlossningen kan vara en utmaning. Det svåraste är helt klart att hitta tiden. Men genom att vänta och ge det lite tid i början så kommer man tillslut in i lite rutiner som gör att man kan hitta tiden för träningen lite enklare. När barnet också växer så kan det t.ex. ligga bredvid i ett babygym eller i babysittern medan man tränar. Det är nästan omöjligt de första veckorna.


Jag gillar hittills appen MammaMage därför den har tydliga mål och delmål. Man måste först fullfölja ett antal övningar innan man kan gå vidare till nästa steg. Steg 1 består av tre övningar. Detta gör det möjligt att faktiskt hinna med dem. Appen räknar ner tiden med en timer hur länge övningen pågår samt hur många repitioner och vila. Jag hade önskat en lite svag signal alternativt en vibration när övningen börjat och slutar, nu måste man hålla koll på skämen hela tiden.


Olga Rönnberg har ett gott rykte om sig och har skrivit boken Träning för nyblivna mammor. Den här boken beskriver vad som händer med kroppen under graviditeten.
Bokens övningar har först uppvärmning och sedan rätt många övningar för varje steg. Tyvärr hinner jag knappt med något mer än uppvärmningen innan bebisen är missnöjd. Övningarna är dessutom på en annan sida mot den där schemat står, det blir mkt bläddrande i boken fram och tillbaka. Övningarna är tydliga med text och bild.
Hon har rätt nyligen släppt en app för gravida, MammaFitness jag vet inte om den också funkar efter förlossningen. 


Jag kände mig väldigt svag i benen när jag skulle gå upp för trapporna efter förlossningen. 
Som om jag inte orkade lyfta benen upp. Många skriver att höftböjarmuskeln är för kort efter graviditeten, men den kan också vara försvagad. Då räcker det inte med stretching, utan man måste träna upp musklerna. Här finns en bra beskrivning på hur man Tränar höftböjarmuskeln. Jag kände efter några övningar att det blev bättre i benen och även i ryggen. Dessa övningar gör jag när jag väntar på micron eller byter blöjor. Då man ändå står upp.

foto: iTunes, Bokus, runnersworld
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning. Det gör mig väldigt glad! :-) Om du har specifika frågor mail mig gärna.

Thanks for leaving a message.
Love Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...