7 januari 2017

Utvärdering Mamma Fitness

Jag skrev ju att jag började med Mamma Fitness i början på december, tänkte ge er en liten uppdatering hur det går.

Kosten

Första veckan får man ett kostschema att följa. Rekommenderar att planera in att handla då direkt på måndagen när man får det schemat. Eftersom jag har IBS och cancer så har jag valt att äta en lågkolhydratkost. Tyvärr "stödjer" mamma fitness inte LCHF eller liknande lågkolhydrat koster. (Jag kallar det inte diet eftersom en diet för mig är kortsiktig). Men det har i alla fall gått bra för mig att köra mitt race.
 De följer 30% protein, 40% kolhydrater, 30% fett. Vilket är ungefär det NNR rekommenderar, med dock ett högre intag protein. Det är verkligen en utmaning att få i sig så mycket protein. Det är relativt omständigt att mäta och väga allt man äter, samtidigt som det ger en bra uppskattning vad saker väger och man får bra koll. Själva gränssnittet där man registrerar sin kost är inte det smidigaste, det är svårt att få en överblick och det är mycket klickande hit och dit. Även om man lär sig hur det funkar och det blir lite lättare med tiden känns det lite jobbigt. Eftersom jag själv är kunnig inom området kost så var det mest för träningen skull jag anmälde mig. Även om det varit intressant att faktiskt registrera vad man äter. Jag har också fått bra inspiration till att äta fisk och skaldjur mer ofta, vilket jag skrivit tidigare om att jag verkligen behövt förbättra.

Träningen

Första träningspasset jag fick var förmodligen ett standardprogram med knipövningar och sånt som jag redan tränat med MammaMage appen. Så jag kontaktade min tränare och fick ett nytt, man undrar om hon läst min bakgrund. Jag gillar verkligen enkelheten i träningen. Pilatesboll, gummiband, handlar och en matta. Allt går att göra hemma på ca 20-30min. Perfekt. Det är roliga och varierande övningar. Jag hade dem mest utrustningen hemma, utom hantlar och passade på att köpa detta och extra 500g vikter till bra pris och dessutom får man dem hemkörda. De ska komma i morgon :-)
//Innehåller affiliatelänkar Bodystore.
Jag tycker upplägget är bra om man inte har full koll på vare sig träning eller kost. Samt att det skapar rutin och medvetenhet i vad man äter. Men som en följare skrev på instagram så känns det inte fullt så personligt som vissa kanske kan önska. Man får räkna med att mycket är färdiga rutiner även om man alltid kan maila dem och be om justeringar. Jag har inte provat något annat så kan kan inte jämföra det med någon annat likvärdigt. Jag har bara provat den kostregistreringen som ingick i min utbildning, den är lättare med att den föreslår hur mkt t.ex en portion av något är eller hur mkt en normalstor morot väger och så är det bilder. Detta tycker jag underlättar då man kanske inte har en aning om hur mkt en normalstor sötpotatis väger. Man ska väga, mäta och fotografera sig varje vecka. Detta kan jag tycka blir lite väl ofta. Jag är väldigt glad för träningsupplägget och tar med mig dessa i fortsättningen när jag sedan får skriva egna program. 30 dagar är ganska kort tid om man ska få till rutiner, så jag skulle rekommendera 95 om man är seriös och vill få till en bra start. Hör av er om ni undrar något.


foto: Bodystore 
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning. Det gör mig väldigt glad! :-) Om du har specifika frågor mail mig gärna.

Thanks for leaving a message.
Love Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...