3 januari 2017

Utvärdering och tips på egen barnmat

Tänkte skriva en liten utvärdering av Philips ångkok för barnmat och tipsa lite om bra nyttig barnmat som är väldigt enkel att göra.

Utvärdering av Philips ångkok/barnmatsmixer  

Överlag gillar jag barnmatsmixern även om det finns lite att önska på funktionen. Det är väldigt enkel att slänga ner lite grönsaker när man gör mat till sig själv. Jag gillar att knivbladet inte ramlar ur utan sitter fast i en liten "hake". Det är ganska svårt att göra en väldigt liten mängd mat, det blir lätt lite klumpar om man inte kör väldigt länge. Man kan tillsätta lite vätska så blir det bättra blandat. Åh andra sidan kan man göra lite mer och frysa in i iskuber eller portionsformar. Jag tycker det är otroligt smidigt att göra egen barnmat. Jag använder t.ex nedan grönsaker som bas därefter tillsätter jag fett och kött i form av lax, kyckling eller liknande. Det är skönt att man inte behöver passa en kastrull eller liknande utan att man kan göra annat under tiden.

Negativt

Jag hade dock önskat att vredet för tiden borde räknar ner så man kan se hur lång tid det är kvar. Den står alltså kvar på t.ex 15 min och piper när den är klar.
Ljudet är för övrigt ganska högt, jag kanske är lite känsligt, men jag tycker så mycket maskiner piper och låter att det blir störigt. Önskvärt vore att man kunde ställa in ljudet, på, av och i två nivåer.
När man har behållaren vänd så den ångkokar så borde det finnas en liten spärr som gör att den sitter fast. Kommer man åt och den vickar till så slutar den att koka.
Allt är smidigt att diska utom det perforerade locket som kräver en sked eller liknande för att få bort.




När jag läser vissa bloggar så verkar det som så många barn får väldigt mycket gröt. Gröten är den nya vällingen. Många har insett att välling kanske inte är så bra och då är väl den färdiga gröten ett enkelt alternativ. Men barns gröt kan vara en riktigt socker chock att ge på morgonen. Än får vår lilla samma mat till frukost, lunch och middag. Hon får bara små smakportioner, men det är himla kul att hon gillar det. Man behöver inte vara rädd för kryddstark mat, här är en klar favorit.

Barnmat recept, lax i röd curry


1/4 - 1/2 bit lax
1/2 morot
1/2 palsternacka
1/4 sötpotatis
ca 30g broccoli
ca 0,5 dl kokosmjölk
röd curry efter smak

Anpassa efter hur mycket ditt barn äter.
Ångkoka lax och grönsaker, tillsätt kokosmjölk mixa sedan till önskad konsistens.
Alternativ om du inte har ångkokaren, hacka smått och koka allt i kastrull och mixa.


foto: Living by Miriam

Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning. Det gör mig väldigt glad! :-) Om du har specifika frågor mail mig gärna.

Thanks for leaving a message.
Love Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...