10 maj 2017

Nyttiga näringstäta mellanmål till bebis/barn

Ibland blir jag lite förvånad över hur matkulturen har blivit så skräpmatsfixerad. Varför försvinner hemlagatkulturen? Så jobbigt eller svårt är det inte. Blev faktiskt lite förskräckt när jag läste på en blogg att hens barn åt en hel pommesfrites från McDonalds, som att det var något bra. Barnet har visserligen svårt att äta bra, men då är det ännu viktigare att det som kommer i magen är näringstätt. (Som jag tolkade det åt hen bara pommes). Om man nu måste stanna och äta där så finns det ju nyttigare alternativ. Pommes ger inte särskilt mycket näringsämnen, det är mest kolhydrater och ohälsosam frityrolja. Välj köttet, även om det inte är det bästa är det bättre än pommes. Morötter, äpplen eller liknande är också bättre. (Jag har inte varit på McDonalds på många många år så jag vet inte exakt vad de har på menyn). 

Detsamma gäller de där majskrokarna och smörgåsrånen som liksom blivit obligatoriskt att ge barnen. När Livsmedelsverket rek. att småbarn ska smaka smörgåsrån som innehåller palmolja undrar man verkligen vart vi är på väg. Den söta idustrigröten som BVC av någon anledning verkar tycka är viktig har jag redan skrivit om. 
Jag upplever att många ger mellanmål som inte innehåller så mycket näring. En person har jag sett ge sitt barnbarn riktig mat på öppna förskolan, lax med grönsaker. Självklart kan man inte alltid hinna med att fixa bra mellis eller lunch. Men så himla svårt är det inte, vad är det som gör att det är så få som gör det? Är det för att man läser på livsmedelsverket, ser alla andra eller är det BVC? Man tror att barn inte kan äta "riktig vuxenmat"?



Tips på bra mellis är att ta lite utav resterna från middagen. Eller göra en laddning mellis som man kan ta av flera dagar under veckan. Exempel på bra näringstäta mellanmål är kokta ägg, göra egen gröt, avokado, kokt/stekt kyckling/kött, blomkålspizza, matmuffins, oststavar, smoothie (förvara i termos eller glasburk), morot, yoghurt med tillbehör samt olika typer av grönsaker. 

Jag portionsfryser mellanmål i isbrickan, som kokta hallon, plommonpuré och kokosgrädde/mjölk. Sedan tar jag fram ett antal tärningar och lägger i en glasburk på morgonen, de hinner tina i skötväskan. Ska jag vara iväg en längre stund gör jag ibland smoothie till mig själv och har i en termos, detta kan ju såklart även ges till barn. Vilka är dina bästa mellanmålstips?



foto: Living by Miriam 
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning. Det gör mig väldigt glad! :-) Om du har specifika frågor mail mig gärna.

Thanks for leaving a message.
Love Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...