24 januari 2018

Kosttillskott vilka ska man ta?

Vanliga frågor jag får är vilka kosttillskott ska man ta? Vilka ska barn ta?

*Innehåller affiliate länkar till Bodystore.*

Generellt kan man säga att de allra flesta behöver extra D- vitamin och Omega 3. RDI för vuxna är relativt svårt att uppnå genom kosten även om Livsmedelsverket påstår detta. Då behöver man t.ex äta många ägg varje dag och fet fisk flera gånger i veckan, vilket väldigt få personer gör.
Omega 3 är också ganska svårt att få en hög dos enbart genom kosten, äter man dessutom mycket färdig mat och andra billiga produkter som innehåller mer omega 6 blir balansen mellan dessa fel. Man vet inte idag exakt vilken balans det ska vara, men man tror på 1:1.

Det man däremot inte behöver är multivitamintabletter för barn eller vuxna. Det kan kännas tryggt att ge om barnet äter dåligt men skapar lätt en rutin om att det är okey att äta dåligt, vi löser det med en tablett. Det finns också en väldigt stor risk att man överdoserar något vitamin då dessa i regel innehåller 100% av RDI på allt, vilket då ger lite utrymme för det som ingår i kosten. Vissa vitaminer kan kroppen lättare hantera vid överdosering än andra.

Försök fokusera på D-vitamin och omega 3 dagligen för både vuxna och barn. Glömmer man en dag så kan man ge lite mer andra dagen, då kroppen kan lagra D-vitamin i kroppen så finns det lite att ta av. Det är inte hela världen, men vid sjukdom tycker jag att man kan försöka vara extra noga och man kan öga dosen något, samt ta tillskott av rent C-vitamin. Obs! Inte brustablett som innehåller massa annat skit som sötningsmedel. Ren C-vitamin, askorbinsyra, t.ex denna i pulverform eller i tablett form här. Den är lätt att ha i smoothie, precis som D-droppar och Omega 3 kan man också blanda med smoothie direkt på skeden om man har tveksamma barn. 

Grön Hulken Smoothie
Denna gröna Hulken smoothie kan man enkelt muta barnet med och hen får i sig nyttiga grönsaker, fibrer och antiinflammatoriska kryddor.

1 fryst grön banan (alltså rätt omogen), 1dl frysta gröna ärtor, 1dl fryst mango, 1/2 eller 1 hel avokado, en näve bladspenat, ett blad grönkål, kardemumma, kanel, ingefära, lime, gurkmeja, citronsyra, d-droppar och vätska, t.ex ca 1,5 dl kokosmjölk och vatten efter behag för rätt konsistens. 🥑


foto: Living by Miriam 
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning. Det gör mig väldigt glad! :-) Om du har specifika frågor mail mig gärna.

Thanks for leaving a message.
Love Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...