13 februari 2018

Att använda bärsele rätt och smärtfritt

Häromdagen var jag och hjälpte en vän att få till sin bärsele. Jag är ju me i gruppen Bärsjalar på Facebook och där är just det den vanligaste frågan. Ser det här rätt ut? Sitter hen rätt? Jag får ont i ryggen vad gör jag för fel? Ect.



Det är inte lätt att få till sin bärsele eller bärsjal i början. Jag säger, våga prova och prova 3-4 gånger minst innan du ger upp och be gärna någon som bär mycket om råd. I Facebook gruppen Bärsjalar kan man få mycket råd, där delades också detta väldigt informativa inlägg om hur man kan "felsöka" sitt bärande. (Det är nästan lite för långt).
Välj också gärna en ergonomisk bärsele som ökar dina chanser att bära smärtfritt om du har ont i ryggen eller ryggproblem. Jag tänkte dela de vanligaste 4 felen jag ser många gör.

Min man bär i Wompat i skogen hemma runt oss, barnet skulle kunna sitta lite högre upp.


Att använda bärsele rätt och smärtfritt

1) Midjebältet

Midjebältet är just det, ett bälte som ska vara i midjan. Det smalaste partiet på oss kvinnor. Det skall också vara så horisontellt som möjligt. Inte tippa neråt över magen. Bältet ska absolut inte sitta på höften som man lätt kan tro.

2) Axelbanden

Magbärande: många har spännet mellan axelbanden för högt upp, nära nacken eller för brett så att axelbanden trycker fram skuldrorna och axeln. Se till att spännet sitter en bit ner över skuldror och att dra ihop axelbanden så de går över skuldrorna mer än sitter långt ut på sidorna. Jag gillar Manduca bärsele där man kan korsa axelbanden, det avlastar väldigt bra upp till ca 9kg. Jag upplever det också enklare att få bekvämt, även om det är lite trixigare att få i barnet. Från runt 10 kg gick vi över till Wompat. Men alla är olika så prova er fram till det som funkar för er.

3) Osäkerhet

Jag tror många är osäkra på hur det ska kännas, ge inte upp. Lita också på dig själv, känns det ok för dig och barnet, ja då är ni nog inte helt fel ute. Prova massa olika inställningar tills du finner det som är bekvämt för dig. Försök minnas hur du gjorde, ta gärna kort och fråga andra hur det ser ut. Prova 3-4 gånger åtminstone innan du ger upp.

4) Otränad

Med träna menar jag dels träna på att ställa in själva selen eller sjalen men också på att bära, gå korta promenader i början och utöka långsamt. Det är en vanegrej. Får du ändå ont och det är tätt på förlossningen, är det viktigt att träna upp mag och ryggmuskulaturen. Speciellt de inre magmusklerna, knip!
OBS. Detta kan även gälla männen om de är otränade och därmed får ont i ryggen/svank.


 Prova vävd bärsjal


Om det inte fungerar med bärsele så prova ett par olika vävda bärsjalar. Det finns lokala bärgrupper i många städer runt om i Sverige som träffas och delar med sig av sina erfarenheter och sina sjalar. Det finns också bärsjalsbibliotek där man kan hyra sjalar. Eller fråga någon vän som har. Det finns mängder av sjalar med olika egenskaper så det är verkligen inte lätt att hitta rätt. Men genom att prova och vara lite tålmodig så kommer du hitta något som passar dig och dina behov. Ovan bär jag i en väldigt greppig sjal från Luluna med silke och bomull.




foto: Living by Miriam 
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning. Det gör mig väldigt glad! :-) Om du har specifika frågor mail mig gärna.

Thanks for leaving a message.
Love Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...