27 december 2019

L-tyrosin mot trötthet, depression och sömnbrist

”Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bodystore”


Som en del i min berättelse om depression och utmattningssyndrom så vill jag dela mina tankar om L-tyrosin. Jag har tagit detta tillskott tidigare p.g.a stress under min kris som jag fick efter min cancerresa. Jag fick en liten tanke att jag skulle prova det igen. Det mest märkliga är att jag märkte skillnad över en natt, självklart är det svårt att veta om det var enbart detta, men det måste ju haft en viss inverkan. Det var dessutom min man som påpekade det, jag själv tänkte inte på det, så det känns som det i alla fall utesluter placebo något.

Jag vaknade dagen efter första tabletten med mer energi och hade inte den där tunga tröttheten som liksom inte går att vila bort. Jag hade dessutom känslor av glädje och kunde skratta vilket jag inte haft på länge. Min man sa senare på kvällen, kan det vara L-tyrosinet? Jag hade glömt bort att jag hade tagit det kvällen innan. Så nu tänkte jag dela med mig lite av vad L-tyrosin är och vad det kan göra för kroppen. Alltså kanske bota trötthet och depression?

L-tyrosin som jag köpte finner du bl.a på Bodystore här.


Vad är L-tyrosin?

L-Tyrosin är en icke-essentiell aminosyra som bildas ur aminosyran fenylalanin. Det är en föregångare till sköldkörtelhormonerna (T3 och T4), samt dopamin, noradrenalin och adrenalin (katekolaminer).
De tre mest vanligt förekommande katekolaminerna är dopamin, noradrenalin och adrenalin. Katekolaminer är hormoner som insöndras av binjuremärgen vid psykisk stress och vid låga blodsockernivåer.

Vad händer vid stress?


System 1 (det sympatiska-adrenomedullära systemet):
Den första blixtsnabba responsen stimulerar binjurarnas märg att först utsöndra stresshormoner (s.k. katekolaminer), som adrenalin och noradrenalin.  De höjer bland annat vakenhetsgraden, ökar puls och blodtryck. Det är denna reaktion som allmänt kallas för flight-fight responsen.

System 2 ( det hypotalamiska-hypofysära-adrenokortikala systemet):
Inom några minuter samspelar nervsystemet och hormonsystemet att aktiverar binjurarnas märg att utsöndra hormonet kortisol. Kortisolet sprids med blodet och påverkar flera processer och organ i kroppen - bland annat påverkar det omsättningen av kolhydrater, fetter och proteiner i kroppens vävnader och har en inverkan på immunförsvaret. *4

Under kamp-flyktreaktionen sparar kroppen inte på energi. Då kan i stället funktioner som matsmältning gå på sparlåga, som man inte har någon nytta av i en kamp på liv och död. När man är i en kamp-flyktreaktion kan man känna sig rädd, irriterad, arg eller fientlig. *5

Tillskott av L- tyrosin.

Ett antal studier visar att tyrosine kan hjälpa vid stress, förkylning, trötthet/utmattning, sömnbrist, samt vid stressrelaterad viktuppgång genom att sänka stresshormonerna, i djurförsök. Man har även sett förbättring i kognitiv och fysiska prestationer i mänskliga försök.*2

Tillskott av L-Tyrosin ökar nivåerna av neurotransmittorn noradrenalin. Studierna visar att
det i sig ökar utsöndring av sköldkörtelhormoner. *1

 L-Tyrosin ökar nivåerna av dopamin, vilket påverkar belöningscentrat, välbefinnande, minne och motoriken, samt motverkar depressiva symptom.*1

 Tillskott av L-tyrosin kan enligt studier på djur, bevara nivåerna av noradrenalin vid svår stress och gör att deras beteende inte påverkas negativt av stressen. *1


Dosering, synergister och undantag. *3


Undvik tyrosin:
Om man tidigare har lidit av panikångest avråds man från att använda tyrosin då det kan trigga igång panikångestattacker. Även personer med högt blodtryck, gravida och de som ammar ska undvika att ta tyrosin som tillskott. Har man en konstaterad migrän så bör höga doser av tyrosin undvikas då det även kan trigga igång migränanfall.

Dosering:
En normal dosering av tyrosin brukar ligga mellan 1000 och 3000 milligram, gärna uppdelat på morgon och kväll och intas mellan måltiderna.

Synergister:
För att tyrosin ska fungera optimalt i kroppen behöver det finnas tillräckliga mängder folsyra, C-vitamin och koppar i kroppen.



*1) https://www.revivabio.se/fakta-och-forskning/aminosyror/l-tyrosin
*2) https://en.wikipedia.org/wiki/Tyrosine
*3) https://kurera.se/aminosyrors-ovantade-effekter-for-halsan/
*4) https://www.doktorn.com/artikel/vad-händer-i-kroppen-vid-stress
*5) https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/liv--halsa/stresshantering-och-somn/stress

foto: Living by Miriam 
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

1 kommentar:

  1. Vad tror du även om aminosyran 5 HTP tror jag den heter som sägs vara väldigt bra mot depression och utmattning.

    SvaraRadera

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...